ترخینه سنتی چوپِر

غذاهای محلی کرمانشاه، از طعم و مزه فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و مردم این استان در مناسبت‌ها و فصول مختلف، غذاهای متنوعی می‌پزند. ترخینه، یکی از غذاهایی است که در فصل زمستان و به‌دلیل شیوع سرماخوردگی طبخ و خورده می‌شود. البته ترخینه را به‌عنوان غذای محلی دیگر استان‌های غربی کشور از جمله کرمانشاه، لرستان و کردستان نیز می‌شناسند.

سوپ نیمه آماده بیشتر در فصل زمستان در اکثر روستاهای مرکزی ایران به خصوص در استان های کرمانشاه و لرستان تهیه می شود. اما این غذای محلی اصالتا مربوط به شهر گلپایگان است. ترخینه به شکل آش یا سوپ بیشتر در روزهای سرد پخته می‌شود، ترخینه به دلیل دارا بودن حجم زیادی از آنتی بیوتیک های طبیعی و ویتامین های مورد نیاز بدن برای درمان سرما خوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است که در ادامه مطلب با خواص ترخینه و فواید ارزشمندش آشنا می شویم.

غذاهای محلی در استان کرمانشاه بین مردم از جایگاه بالایی برخودار است و بانوان هر کدام از غذاهای محلی را به مناسبت و در فصل خود درست می کنند و از جمله این غذاها که در فصل زمستان و بدلیل شیوع سرماخوردگی پخته می شود “کشکینه” و “ترخینه” است. از قدیم تاکنون غذاهای محلی در استان کرمانشاه رواج داشته اند و هر کدام از غذاهای محلی را به مناسبت و در فصل خود درست می کنند از جمله این غذاها که در فصل زمستان و به دلیل شیوع سرماخوردگی در نزد مردم کرمانشاه پخته می شود “کشکینه” و “ترخینه” است.

ترخینه سنتی محلی

این غذا معمولا در فصل سرما پخت می شود و با توجه به مواد متشکله آن حاوی ارزش غذایی بسیار بوده و غذای مناسب جهت سرما خودگی است. در ضمن تقریباً یکماه قبل از شروع فصل سرما ماده آن آماده می شود و در هنگام پخت مدت زمان کمی را می طلبد تا آماده شود. به این طریق که چند دانه خشک شده از ترخینُه را داخل ماش پخته شده و پوست کنده شده به همراه آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده و سپس پیاز داغ کرده و میل می کنند البته بنا به ذائقه افراد می توان بدون ماش هم آن را پخت کرد. نوع دوم تهیه ترخینُه دوئینَه است که بسار ترش مزه بوده و فقط حاوی دوغ و گندم پوست کنده شده است و مقداری سبزیجات معطر و نمک و فلفل به آن اضافه کرده و تقریباً به مدت ۷ روز آماده می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code